Bărbații și avortul

Barbatii sunt cei care au lansat miscarea pentru legalizarea avortului

de Rosemary Oelrich Bottcher

Pentru a intelege insa cum a inceput acest adevarat „experiment pe femei” care este avortul, cititi cuvintele fostei presedinte a organizatiei Feminists for Life (Feministe pentru Viata), Rosemary Bottcher.

S-a ajuns sa se considere ca de la sine inteles ca dreptul la avort este punctul cheie pentru emanciparea femeii in general. Eforturile pentru legalizarea avortului sunt privite ca avangarda miscarii pentru drepturile femeilor, care s-a format la inceputul anilor ’70.

Moartea medicului Bernard Nathanson, fostul activist pentru dreptul la avort care a ajuns sa-si schimbe pozitia in mod radical, ne aminteste ca acest punct de vedere, desi raspandit, este totusi complet gresit.

Nathanson nu a fost, dupa cum recunoaste el insusi, un feminist. Pozitia adoptata de el in favoarea legalizarii avortului a fost determinata de dezgustul sau pentru consecintele neglijentei intalnite in cursul efectuarii de avorturi ilegale, pe care le-a vazut in timp ce isi facea stagiatura. In 1967, acest sentiment a ajuns sa se transforme in activism public, atunci cand l-a intalnit, la un dineu, pe Larry Lader, un “discipol” al lui Margaret Sanger [fondatoarea Planned Parenthood, cea mai mare retea de clinici de avort din lume si cunoscuta eugenista si admiratoare a lui Hitler, n. tr.].

Nici Lader nu era prea feminist, explica Nathanson; el era insa complet dedicat indepartarii tuturor obstacolelor care stateau in calea avorturilor – legale, sociale si morale -, deoarece era convins ca avortul este o componenta esentiala in rezolvarea problemelor create de asa-zisa amenintare a suprapopulatiei, mit in care Lader credea, si de “Inmultirea noastra spre moarte”, asa cum era chiar titlul cartii sale din 1971.

Aceasta intalnire intamplatoare a rezultat in infiintarea NARAL (Asociatia Nationala pentru Abrogarea Legilor impotriva Avortului). Nathanson si cu Lader au organizat cu tenacitate un lobby politic, in special in statul lor, New York, urmarind sa anuleze interdictia. Mai tarziu, Nathanson a admis ca au recurs de fapt, fara scrupule, la minciuna, fals si tactici de manipulare. Ei au inventat, pur si simplu, numarul de femei care ar fi murit din cauza avorturilor ilegale:

“Intre 5.000 si 10.000 de morti pe an. Marturisesc ca stiam ca cifrele sunt false… preocuparea principala era ca legile sa fie eliminate si orice se cerea facut in acest scop, in limite rezonabile, era permis.”

Dar eforturile lor nu prea au avut succes pana ce Lader nu a venit cu o idee stralucita: sa lege avortul legal de miscarea feminista moderna, aflata la inceputurile ei.

Prima editie a cartii de capatai a lui Betty Friedan, “Mistica feminina” nici macar nu mentioneaza avortul. Legalizarea avortului nu era pe lista de probleme de rezolvat a principalei organizatii feministe din SUA, NOW (National Organization for Women – Organizatia Nationala pentru Femei – infiintata in 1966). In cartea sa din 1979, “Avortarea Americii”, dr. Nathanson isi aminteste de sugestia lui Lader:

“Daca e sa mutam avortul din carti in strada, va trebui sa le recrutam pe feministe. Friedan trebuie sa-si dirijeze trupele in aceasta directie – atat vreme cat mai detine controlul asupra lor.”

Atunci cand l-am intalnit pe Nathanson la o conferinta, in iunie 1986, el mi-a relatat cum au convins pe liderele NOW ca accesul la avortul legal este esential pentru ameliorarea problemelor care stateau in calea bunastarii femeilor, probleme pe care Friedan le identificase de altfel in cartea ei. “Le-am facut sa vada avortul legal ca fiind o problema de drepturi civile, o problema a drepturilor elementare ale femeilor,” a explicat Nathanson. Dupa cum spusese mai inainte, “relatia lui Lader cu feministele a fost o tactica stralucita”. De atunci si pana azi, avortul a devenit cauza principala pentru care lupta NOW.

Nathanson si-a petrecut ultima treime din viata incercand sa desfaca ceea ce facuse pentru promovarea si instaurarea avortului in cultura noastra. Stiu ca a trecut prin suferinte morale groaznice din cauza rolului sau in facilitarea mortii a milioane de oameni nenascuti. Drumul sau de la apologet al avortului la activist pentru viata este fascinant; un drum care ne da speranta ca orice persoana cu o minte deschisa si cu o inima cinstita poate sa-si gaseasca drumul spre adevar.

2 martie 2011